Honnan tudhatjuk, hogy nem biztonságos az autónk?

Ha autóba ülünk, fontos szempont, hogy biztonságban érezhessük magunkat a járműben, és megtegyünk minden tőlünk telhetőt annak érdekében, hogy elkerüljük a balesetveszélyes helyzeteket. Ehhez nem elég csak az, hogy körültekintően járunk el vezetés közben, ugyanis az autó meghibásodásai is könnyen vezethetnek balesethez. Cikkünkben összeszedtük, mire kell kiemelt figyelmet fordítani – nézzük, mit tehetünk a biztonságos közlekedés érdekében!

2022.03.02

Túl gyorsan villog az irányjelző a műszerfalon

Az irányjelző és a fényszórók működése elengedhetetlen a szabályos és biztonságos közlekedéshez, de vajon honnan tudhatjuk, hogy kiégett valamelyik? Egyes autókban külön jelölése van a fényszóróknak és a féklámpának: ezek a kis jelek világítanak a műszerfalon, amikor valamelyik lámpa kiég, így vezetés közben azonnal látjuk, ha ilyen történik. Amennyiben a mi autónk nem rendelkezik ilyen jelöléssel, indulás előtt érdemes ellenőriznünk, hogy minden lámpánk világít-e. Akkor is mindenképp be kell szerelnünk egy új izzót, ha csak az egyik oldalon égett ki a fényszóró, ugyanis egyetlen működő fényszóróval közlekedni sötétben nagyon megtévesztő, ezáltal balesetveszélyes is lehet. Nem beszélve arról az esetről, amikor valamelyik – de kiváltképp hátsó – irányjelzőnk ég ki: súlyos következménye lehet annak, ha a közlekedésben részt vevő többi autós nem látja, merre szeretnénk kanyarodni. Az index működésére vonatkozóan is kapunk visszajelzést a műszerfalról és hangjelzés formájában egyaránt. Amennyiben ez a villogás és kattogás a megszokottnál érzékelhetően gyakoribb, vagy a műszerfalon a nyíl nem villog, hanem folyamatosan világít vagy kialszik, valószínűleg kiégett vagy meghibásodott valamelyik indexlámpánk. Ilyenkor haladéktalanul álljunk félre, és ellenőrizzük mind az első, mind a hátsó irányjelzőket, és ha valamelyik nem működik, csak a legközelebbi szervizig (vagy otthonunkig, amennyiben magunk oldjuk meg a cserét) közlekedjünk az autóval.

Casco biztosítás kalkulátor

Hasonlítsa össze és válassza ki nálunk CASCO biztosítását!

Díjszámítás »

Nem megfelelő a guminyomás

Lapos gumikkal közlekedni rendkívül balesetveszélyes, ezért fontos odafigyelni a guminyomás rendszeres ellenőrzésére, amivel észrevehetjük az úgynevezett lassú defektet. Ilyenkor a nyomás folyamatosan csökken a kerékben, míg végül teljesen leereszt – ha túl sokáig figyelmen kívül hagyjuk a problémát, könnyen pórul járhatunk. A nyomás mérésére szolgálnak a beépíthető nyomásfigyelő rendszerek, amelyek időben jelzik, ha a guminyomás az előírt minimális értékhez közelít, de a benzinkúton is ellenőrizhetjük a nyomást – ezt érdemes 2-3 tankolásonként megtenni. Felmerülhet a kérdés, hogy vajon a műszereken kívül mi utalhat arra, hogy nem megfelelő a nyomás az egyik gumiban. Ha első kerékről van szó, az autó elkezd húzni abba az irányba, ahol a lapos kerék található, és ellen kell kormányoznunk ahhoz, hogy irányban maradjunk. Ha pedig hátul van probléma, szintén nehezen irányíthatóvá válik az autó, illetve a fékút és az autó fogyasztása mindkét esetben jelentősen megnő. Tehát amikor ezekhez hasonlót tapasztalunk, gyanakodhatunk arra, hogy az egyik gumi ereszt.

Mit tegyünk, ha lapos az autógumi?

Ha útközben vesszük észre, hogy az egyik kerékben nem megfelelő a nyomás, két lehetőségünk van: az első, hogy megállunk és pótkerékre cseréljük a lapos gumit, a második pedig, hogy elmegyünk a legközelebbi benzinkúthoz vagy gumiszervizbe, ahol segítenek nekünk. Könnyen baleset lehet a vége annak, ha nem vesszük figyelembe az autó jelzéseit, ezért nem szabad kockáztatni: lapos gumival csak egy szervizig vagy benzinkútig közlekedjünk. A benzinkúton is orvosolhatjuk a problémát a kerék felfújásával, de ha ez a jelenség újra és újra jelentkezik, valószínűleg mindenképp szervizelésre kerül majd sor. Nagyon fontos, hogy amennyiben teljesen leeresztett a kerék, és nem tudjuk vagy nincs lehetőségünk feltenni a pótkereket, hívjunk autómentőt, ugyanis, ha így továbbhaladunk, komolyabb károkat okozhatunk az autónkban.

Fékezésnél rángat az autó

Egy autó üzemeltetése során sok mindenre kell odafigyelnünk a karbantartással és a biztonsággal kapcsolatban, de ezek közül is az egyik legfontosabb a fékek állapota. Mivel a fékek kopóalkatrészek, ezért elkerülhetetlen, hogy időnként ellenőrizzük a féktárcsa és a fékbetétek állapotát. A fékezéssel járó súrlódás következtében ez utóbbi gyakrabban igényel cserét – több autóban erre vonatkozóan is található jelzés a műszerfalon, ami akkor villan fel, amikor a fékbetétek kritikus mértékben elkoptak. A fékek hibájára enged következtetni még az is, ha fékezéskor sípoló hangot hallunk, vagy rángat az autó, továbbá – egyéb problémák mellett – a fékek meghibásodására is utalhat, ha égett szagot érzünk az autóban. Ilyenkor érdemes azonnal szerelőhöz fordulni, de a legjobb, ha ezt nem várjuk meg, hanem minden évben egyszer ellenőriztetjük a fékek állapotát, és gondoskodunk az egyes alkatrészek cseréjéről, ha arra van szükség. Más hibára enged következtetni, ha a fékpedál nagyon puha, szinte rugalmas: ilyen esetben vagy fékfolyadékot kell cseréltetnünk, vagy ellenőriztetnünk kell a fékrendszer működését, ugyanis a fék felpuhulása arra is utalhat, hogy valamilyen hiba van a rendszerben. Sokan elfelejtik ezt, de kétévente mindenképp érdemes fékfolyadékot cseréltetni az autóban a megfelelő működés érdekében.

Sérült a szélvédő

A szélvédő sérülése nemcsak esztétikai, hanem biztonsági szempontból is problémás lehet. A karosszéria merevségének jelentős részét a szélvédő adja, ami azt jelenti, hogy egy szerencsétlen baleset bekövetkeztekor a szélvédő segíthet abban, hogy az utasok ne szenvedjenek súlyos sérüléseket. Ezt a funkcióját csak akkor tudja azonban ellátni, ha ép állapotban van – a már eleve sérült szélvédő súlyosbíthatja a baleset kimenetelét. Azért is fontos kiemelt figyelmet szentelni a szélvédő épségének, mert a műszaki meghibásodásokkal ellentétben ez a hiba már igazoltatásnál is rögtön látható. Ilyenkor a sérült szélvédő miatt a rendőr meg is büntethet, vagy akár a forgalmit is elveheti, ugyanis a repedés kitakarhatja a látótér egy részét, ami rendkívül balesetveszélyes. Ha tartunk attól, hogy megsérül a szélvédőnk, és a javítást nem tudjuk saját zsebből kifizetni, érdemes elgondolkodni a CASCO biztosítás megkötésén, ugyanis a teljes körű változat elemi károk, valamint lopás- és töréskár mellett üvegtörésre is fedezetet nyújt.

Recseg vagy nehezen tekerhető a kormány

Gondoljunk csak bele, mennyire veszélyes lehet egy nehezen irányítható autót vezetni: valamilyen meghibásodásra vagy várható törésre gyanakodhatunk, ha a kormány recsegő hangot ad ki, túl nagy a holtjátéka, vagy csak nagyon nehezen lehet eltekerni – ez utóbbi esetben például a szervokormányzás nem működik. Ha a futómű nem megfelelően van beállítva, az autó az egyik irányba húzhat vagy rángathat, ami szintén könnyen balesethez vezethet. Soha nem jó jel, ha egy autó rángat: ez arra is utalhat, hogy a kerékcsavarok nincsenek megfelelően meghúzva, ami a kerék kiesését eredményezheti. Éppen ezért nem szabad várni, ha ilyen jellegű problémákat tapasztalunk – forduljunk azonnal szerelőhöz, ezzel megelőzve a balesetveszélyes szituációkat.

Vissza a lap tetejére

Utolsó frissítés dátuma: 2022. 05. 03.