Mennyibe kerül most az elektromos autók otthoni töltése?
Elektromos autót vezetni mindig megtérülő befektetés volt, ugyanis az e-autókkal többféle kedvezményt vehetünk igénybe, kedvező üzemeltetési költségekkel számolhatunk, ráadásul ökológiai lábnyomunkat is csökkenthetjük. De vajon hogyan változhatnak az elektromos autóval kapcsolatos kiadásaink a rezsicsökkentés korlátozásával? Mennyibe fog kerülni az otthoni töltés és hogyan spórolhatunk ezen? Cikkünkben utánajártunk – mutatjuk a tudnivalókat!
Kedvező kötelező biztosítási ajánlatok, akár már aznapi fedezettel!
Elektromos vagy benzines: melyik lesz olcsóbb?
Könnyen gondolhatjuk, hogy a rezsicsökkentés korlátozásával már sokkal olcsóbban tankolhatunk meg egy benzines autót, mint amennyiből otthon feltölthetünk egy elektromosat, ám ez közel sem ilyen egyszerű. Ahhoz, hogy megvizsgáljuk ezt a kérdést, egyrészt figyelembe kell vennünk, hogy a benzin jelenleg hatósági áras, ez viszont sajnos nem lesz mindig így, a benzinár befagyasztásának feloldásával pedig megugrik majd egy-egy tankolás költsége. Másrészt azt is látnunk kell, hogy pontosan mennyivel emelkedett az energia ára: a havi 210 kilowattórán felül elfogyasztott energiáért már a piaci árat, vagyis kilowattóránként 70,1 forintot kell fizetnünk. Ha a teljes háztartás fogyasztását vizsgáljuk, általánosságban elmondható, hogy az elektromos autók töltését a havi átlag felett kell számolnunk, hiszen a legtöbb esetben a háztartási eszközeink fogyasztása már önmagában is meghaladja az átlag 210 kilowattórát havonta. Így tehát a magasabb energiaárat kell fizetnünk az e-autók töltéséért, de ez még nem jelenti azt, hogy nem éri meg elektromos autót vezetni. Amennyiben nem a hatósági, hanem a piaci áras benzinnel és a megemelt energiaárral számolunk, sokkal kedvezőbben jöhetünk ki anyagilag, ha nem benzines, hanem elektromos autót választunk. Hatósági áras benzin esetén ez nem feltétlenül mondható el, ám nem érdemes arra alapoznunk, hogy az ársapka tartósan fennmarad, illetve azt is figyelembe kell vennünk, hogy mennyit közlekedünk az autónkkal havonta és az e-autó hány kilométert tud egy töltéssel megtenni, hiszen ezektől is függ, hogy hányszor kell töltenünk, illetve tankolnunk. Összességében tehát kijelenthetjük, hogy sok tényező befolyásolja, hogy elektromos vagy benzines autót érdemesebb-e választani a jelenlegi helyzetben, azonban mindent összevetve – és a környezetre gyakorolt hatásokat is figyelembe véve – elmondható, hogy még mindig jobban megéri elektromos autót vezetni benzines helyett.
Mennyibe kerülnek a nyilvánosan elérhető töltők?
Az energiaárak növekedésével felmerülhet a kérdés, hogy vajon kedvezőbb-e az otthoni töltés helyett nyilvános töltőket választani. Mivel több cég üzemeltet töltőállomásokat, és ezeknek mind eltérő a díjazása, nem lehet egy általános érvényű kijelentést tenni az árakra vonatkozóan, az azonban jól látható, hogy a legtöbb töltőállomásnál magasabb kilowattóránkénti díjat kell fizetnünk, mint otthoni töltés esetén. Tehát míg otthon az emelt árral 70,1 forintot kell fizetnünk, addig a nyilvános töltőállomásoknál ez 90, de akár 155 forint is lehet, sőt, egyes helyeken percdíjat vagy egyszeri töltési díjat is felszámolnak. Az ár a töltő teljesítményétől is függhet, illetve attól, hogy milyen időszakban töltünk: egyes külső töltőállomások is biztosítanak éjszakai kedvezményt, de értelemszerűen nem minden esetben kivitelezhető, hogy máshol töltsük fel az autónkat. A nyilvánosan elérhető töltőállomások jól jönnek, ha útközben szeretnénk árammal megtankolni az autót, ám láthatjuk, hogy sokkal inkább megéri otthoni töltésre berendezkedni.
Hogyan spórolhatunk az otthoni töltésen?
A kifejezetten elektromos autók töltésére szolgáló úgynevezett fali töltők használata gazdaságosabb megoldás, mintha egyszerűen a konnektorból töltenénk fel az autót, ugyanis előbbi segít minimális szinten tartani a töltési veszteséget. Míg a konnektoros töltés esetén nagyjából 30 százalék a töltési veszteség, tehát a „tankolt” energiának csak a 70 százalékát tudjuk ténylegesen felhasználni, addig egy jó minőségű fali töltővel a veszteség akár 10-15 százalékra is csökkenhet. A csökkentett rezsiárral ez nem jelentett számottevő különbséget, most azonban nagy összegeket spórolhatunk, ha beruházunk egy fali töltőre. Az is megoldást jelenthet, ha beszereltetünk egy úgynevezett vezérelt vagy más néven éjszakai mérőt, amivel meghatározott időszakokban, naponta maximum 8 órán keresztül kaphat áramot egy eszközünk. Erre csatlakoztathatjuk az elektromos autó fali töltőjét, és valamivel kedvezőbben, a havi mennyiség alatt 23,1 forint/kilowattóra áron, e felett pedig kilowattóránként 62,9 forintért tölthetjük fel az autónkat jellemzően az éjszakai időszakban. Ez a B tarifás áram, ami külön mérési ponttal rendelkezik, így nem kell aggódnunk amiatt, hogy az elektromos autó töltésére használt áram is beleszámít majd a háztartás energiafogyasztásába. Tehát a B tarifás áramot is a csökkentett áron használhatjuk havi 210 kilowattórás mértékig, azon felül pedig piaci árat kell fizetnünk.
A napelem is jó megoldás lehet
Azok járhatnak a legjobban, akiknek napelemekkel felszerelt az otthonuk, ugyanis így az elektromos autó töltésének energiaigényét a nap energiája fedezheti. Ilyen esetben nem kell aggódnunk amiatt, hogy az autó töltésével túllépjük majd az átlagfogyasztás mértékét, tehát kevésbé fogja megterhelni a családi kasszát az elektromos jármű. A napelemek telepítését ettől függetlenül is érdemes megfontolni, ugyanis hosszú távon mindenképp megtérülő befektetés lehet – kiváltképp ebben a helyzetben, amikor az emelkedő energiaárak miatt a napelem megtérülési ideje jelentősen lecsökkent. Ez azt jelenti, hogy a jelenlegi energiaárakkal számolva a napelem beszerelésének költsége feleannyi idő alatt térül meg, mint korábban.