Utasbiztosítás kontra koronavírus

A koronavírus ügyében közleményt adott ki a Magyar Biztosítók Szövetsége, emellett néhány biztosítótársaság is igyekezett hozzászólni a témához. Az alábbiakban a Bank360 és partnere, a Biztosítás.hu Biztosítási Alkusz Kft. segít eligazodni a szabályokban.

2020.03.12

A koronavírus eddigi hatásai nem is elsősorban magával a betegséggel kapcsolatosak, hanem sokkal inkább a közhangulatban és a szaporodó hatósági intézkedésekben tapasztalhatók. Az érvényes biztosítási feltételek szempontjából a koronavírus semmilyen különlegességet nem jelent, pontosan ugyanazok vonatkoznak rá, mint bármilyen más betegségre, ami külföldi utunk során jelentkezik. A biztosítók tehát ugyanúgy fizetik a sürgősségi orvosi és/vagy kórházi költségeket, a szükséges betegszállítást, valamint a kiegészítő szolgáltatásokat a kórházi napidíjtól kezdve az utazás idejének szükséges meghosszabbításáig. Kivételt talán a beteglátogatás költségeinek megtérítése jelent, de az sem a biztosítói szabályzatok miatt, hanem mert a koronavírus esetében a beteglátogatás nemcsak nem célszerű, de a gyakorlatban szinte lehetetlen is lenne.

Amire elsősorban figyelni kell az utazás megkezdése előtt, az az, hogy a célország szerepel-e a Külügyminisztérium által „nem ajánlott” úti célok között. Ha igen, akkor a már megkötött utasbiztosítás sem lesz érvényes. Fontos kiemelni, hogy ilyenkor nem csak a koronavírusra nem érvényes, hanem semmire, ideértve mondjuk a baleset-, poggyász- vagy jogvédelmi biztosítást is. Csekély vigasz, hogy ilyen esetben a biztosítás már kifizetett díját a kockázatviselés kezdete előtt vissza lehet kérni a biztosítótól, hiszen maga az utazás még nem kezdődött meg, és nem is fog. (Fontos kiemelni, hogy az útlemondás biztosítást tartalmazó termékek esetén nem köteles a biztosító visszatéríteni a biztosítási díjat.) Más a helyzet akkor, ha a Külügyminisztérium listájára úgy kerül fel egy ország, amikor már éppen ott tartózkodunk. Ilyen esetben a biztosító már nem zárkózhat el a kockázatvállalás elöl. (Természetesen érdemes a lehető leghamarabb elhagyni az országot ilyenkor.) Az alábbi linken érheti el a Külügyminisztérium által vezetett listát: https://konzuliszolgalat.kormany.hu/utazasra-nem-javasolt-tersegek

Sok embert foglalkoztat az útlemondás-biztosítás is, noha ennek csak az előre kifizetett utazásoknál, az utazási irodáknál lekötött utaknál van jelentősége. A biztosítók szabályzatai a jelenlegi lehetséges esetekre nincsenek felkészítve, jellemzően csak valamelyik biztosított személy, vagy ilyen személy közeli hozzátartozójának betegsége, esetleg halála indokolja a biztosító fizetési kötelezettségét. Akkor tehát, ha akár saját döntésünk (aggályaink), akár egyéb külső körülmények (pl. hatósági intézkedések) miatt nem utazunk el, a biztosítók a jelenleg érvényes szabályzatok alapján nem kötelesek semmilyen felmerült költségünket megtéríteni.

Mi a helyzet akkor, ha a külföldi tartózkodásunk alatt karanténba kerülünk?

Ha megállapították nálunk a betegséget, akkor – ahogy az a bevezetőben már írtuk – pontosan úgy fizet majd a biztosító, mint bármilyen más betegség esetén. Ha viszont csak a fertőzés lehetséges veszélye miatt kerülünk karanténba, akkor ismét csak az a helyzet, hogy nem történt olyan esemény, ami kiváltaná a biztosító helytállási kötelezettségét, tehát ilyen esetekben nem számíthatunk kártérítésre. Felmerül viszont az a szempont, hogy a karantén (vagy akár csak egy területi zárlat) miatt nem tudunk a tervezett időben hazajönni, és így lesznek olyan napok, rosszabb esetben hetek, amikor a lejáró utasbiztosítás védelme nélkül maradunk. Ekkor a biztosítónkkal kell felvenni a kapcsolatot, és kezdeményeznünk kell a szerződés meghosszabbítását – a biztosító pedig a körülmények elemzése alapján eldönti, hogy hozzájárul-e ehhez.

Ugyanez vonatkozik az előre kifizetett, de az utazás elmaradása miatt igénybe nem vett szolgáltatásokra (a repülőjegytől a bérelt autón át a napi/heti jegyekig, a múzeumbelépőkig). Ilyen esetekben elsősorban a szolgáltatást nyújtó cég szerződésében foglaltak határozzák meg azt, hogy van-e lehetőségünk részben vagy egészben visszakérni a már kifizetett összegeket.

Ezt a tájékoztatót azonnal aktualizálni fogjuk abban az esetben, ha bármelyik biztosító új rendelkezéseket hoz a témával kapcsolatosan, vagy egyéb új, érdemi szempont merül fel.

A cikk a Bank360 segítségével jött létre.

Vissza a lap tetejére

Utolsó frissítés dátuma: 2022. 05. 03.