Utasbiztosítási kár bejelentése: hogyan működik és mit kell tudni róla?
Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a tudatos biztosításkötés egyik alapja, hogy részletesen megismerkedünk a biztosításunk feltételeivel, ugyanis ez segít nekünk abban, hogy tisztában legyünk a lehetőségeinkkel és kötelezettségeinkkel. Az egyik kötelességünk például a károk mihamarabbi bejelentésére vonatkozik, de vajon hogyan működik ez az utasbiztosítások esetén? Már külföldön fel kell vennünk a kapcsolatot a biztosítóval vagy a hazaérkezést követően kezdjük el az ügyintézést? Cikkünkben megválaszoljuk az utasbiztosítás kárbejelentésére vonatkozó kérdéseket!
Hasonlítsa össze biztosító partnereink utasbiztosítási ajánlatait, hogy megtalálja az Ön számára legmegfelelőbbet, olcsóbban!
Hogyan működik a kárbejelentés az utasbiztosításoknál?
Külföldi nyaralás esetén felmerülhet a kérdés, hogy vajon hogyan kell bejelentenünk a kárainkat, ha egy idegen országban baleset ér minket, megbetegszünk vagy esetleg ellopják a poggyászunkat. A biztosítók rendelkeznek a nap 24 órájában hívható asszisztencia szolgáltatással, amelynek a telefonszámát a biztosítási kötvényünkön megtaláljuk. Itt kell bejelentést tennünk a káreseményről a lehető legrövidebb időn belül. Éppen ezért kiemelten fontos, hogy ez a telefonszám és a kötvényszámunk mindig legyen elérhető helyen utazás közben. A legjobb, ha több helyre is felírjuk ezeket, és betesszük a pénztárcánkba, megosztjuk útitársainkkal, valamint a szálláshelyen is elhelyezzük – ilyen módon minden eshetőségre felkészülhetünk.
Mennyi időnk van bejelenteni a kárt?
Az egyes biztosítók esetén eltérő lehet, hogy a káresemény időpontjához képest mennyi időnk van bejelenteni azt, illetve a kártípus is befolyásolhatja a bejelentés határidejét. Általában 24, 48 vagy 72 órán belül kell bejelentést tennünk a biztosítónál, de előfordulhat, hogy egy adott káresemény bejelentésére a hazaérkezésünket követő napokban is van lehetőség. A bejelentési kötelezettség alól csak abban az esetben mentesülhetünk, ha az egészségügyi állapotunk orvosilag igazoltan nem teszi lehetővé az ügyintézést – ilyenkor a felépülést követően kell mihamarabb intézkednünk. Annak érdekében, hogy a kárelbíráláshoz szükséges minden körülmény megismerhető legyen, a biztosítónak a lehető leghamarabb értesülnie kell a káreseményről, ezért nem érdemes halogatni a bejelentést. A kárbejelentési határidőket a biztosítási szerződésünk tartalmazza – nagyon ajánlott alaposan áttanulmányozni az erre vonatkozó részeket, ugyanis biztosítottként kárbejelentési kötelezettségünk van, ha pedig ennek nem teszünk eleget, eleshetünk a kártérítéstől. Jó tudni, hogy egyes szerződések esetén elévülési idővel is számolnunk kell, ami meghatározza, hogy legkésőbb mennyi idővel a káresemény után érvényesíthetjük kártérítési igényünket.
Mik lehetnek a kártérítés feltételei?
Amellett, hogy a szerződésben meghatározott időn belül bejelentjük a kárainkat, más feltételei is lehetnek annak, hogy megkapjuk a kártérítést. Ha például ellopják a pénztárcánkat vagy bármilyen értékünket, jellemzően csatolnunk kell a kárbejelentéshez az esetről felvett rendőrségi jegyzőkönyvet, tehát ilyen esetben mindenképp feljelentést kell tennünk. Járatkésés vagy elveszett poggyász esetén a repülőtéren kiállított igazolással vagy jegyzőkönyvvel bizonyíthatjuk, hogy jogosultak vagyunk a kártérítésre, a kórházi kezelést pedig értelemszerűen az orvosi papírok igazolják. Fontos, hogy egy baleset bekövetkeztekor vagy az autó lerobbanásánál ne kezdjünk el rögtön intézkedni, hanem elsőként a biztosítóval konzultáljunk, ugyanis eleshetünk a kártérítéstől, ha olyasvalamit csinálunk – például autómentőt hívunk –, amit a biztosító előzetesen nem hagyott jóvá. Mindezeket a kikötéseket természetesen szintén megtaláljuk a biztosítás szerződési feltételeiben, tehát emiatt is elengedhetetlen ennek az alapos ismerete. Mindamellett, hogy biztosítottként ez az egyik kötelezettségünk, a biztosítóval történő egyeztetés hatalmas segítség is, ugyanis tőlük kaphatunk információkat a kárrendezés menetéről és ők segítenek abban, hogy milyen teendőink vannak a helyszínen. Az utasbiztosítás tulajdonképpen arra szolgál, hogy ne maradjunk magunkra a váratlan helyzetekben – használjuk ki ezt a biztonságot és konzultáljunk a biztosítóval, ha problémába ütköznénk külföldön.