Késik vagy elveszett a poggyász: mit tehetünk ilyen esetekben?
Senki sem szeret a várva várt utazás előtt arra gondolni, hogy mi történik olyankor, ha a repülőgépre feladott poggyász valamiért nem érkezik meg a célállomásra, de sokkal könnyebb a dolgunk egy ilyen helyzetben, ha tisztában vagyunk a szükséges lépésekkel. Vajon számíthatunk kártérítésre ilyenkor? Kihez fordulhatunk segítségért? Cikkünkben választ kaphat a poggyászkéséssel kapcsolatban leggyakrabban felmerülő kérdésekre – mutatjuk a tudnivalókat!
Mi számít késésnek és mikor beszélünk elveszett poggyászról?
Ha a csomagfelvételnél nem találjuk meg a szalagon a repülőgépre feladott bőröndünket, az általában még nem jelenti azt, hogy a poggyászunk elveszett – a leggyakrabban ilyenkor csak késésről van szó. Poggyászkésés akkor fordulhat elő, ha a csomagunk valamilyen oknál fogva nem kerül fel a repülőgép csomagterébe, ezért egy következő járattal érkezik meg a célországba. Akkor nyilvánítható eltűntnek egy csomag, ha 21 nap elteltével sem kerül meg. Természetesen a poggyászkésés már önmagában is rendkívül kellemetlen, de megnyugtató lehet a tudat, hogy nagyon alacsony a valószínűsége annak, hogy végleg eltűnik a csomagunk – szerencsére az esetek túlnyomó részében előbb vagy utóbb megkerülnek az elveszettnek hitt táskák.
Hasonlítsa össze biztosító partnereink utasbiztosítási ajánlatait, hogy megtalálja az Ön számára legmegfelelőbbet, olcsóbban!
Mi a teendőnk, ha nem találjuk a bőröndünket?
Ha a szalagon nem találjuk a poggyászunkat, a legfontosabb, hogy ne essünk kétségbe: ebben segít az is, ha pontosan tudjuk, mit kell tennünk az adott helyzetben. Az érkező tranzitban keressük meg az elveszett poggyászokkal foglalkozó ügyfélszolgálatot (Lost and found), ahol be kell jelentenünk a hiányzó bőröndöt. Itt aztán felveszik a személyes adatainkat, illetve a bőröndre vonatkozó információkat is egy jegyzőkönyvben rögzítik. Fontos lehet a táska színe, mérete és a tartalma is, ugyanis elképzelhető, hogy pakolás közben leesett vagy megrongálódott az a poggyászcímke, ami segít az azonosításban. Jó tudni, hogy lehetőségünk van a csomag kiszállítását kérni az általunk megadott címre, ami külföldi tartózkodás esetén a szállásunk, hazatérés után pedig a lakcímünk lehet. A jegyzőkönyv felvételét követően a légitársaságot is értesítenünk kell az elveszett csomagról, és később itt járhatunk el a kártérítés ügyében is.
Ki a felelős a poggyászkésésért és az elveszett csomagért?
A késve érkező vagy elkallódó csomagokért a légitársaság tartozik felelősséggel, ezért kártérítést is tőlük kaphatunk, ha nem érkezik meg időben a poggyászunk. A kártérítés mértékét a bőrönd súlya alapján állapítják meg, illetve elképzelhető, hogy számla ellenében megtérítik nekünk azokat az elengedhetetlen ruházati, egészségügyi vagy higiéniai termékeket is, amelyeket a bőrönd érkezéséig feltétlenül be kell szereznünk. Éppen ezért bármit veszünk, gondosan őrizzük meg a kapott számlákat, de fontos, hogy az észszerűség határain belül vásároljunk, ugyanis a légitársaság csak azokat a tárgyakat fogja kifizetni nekünk, amelyekre valóban szükségünk volt az adott helyzetben. A kártérítési kérelmet a poggyász átvételétől számított 7 napban nyújthatjuk be a jegyzőkönyv, a számlák és a bőrönd átvételéről szóló igazolás csatolásával. Bár a poggyászkésés hivatalosan a légitársaság felelőssége, így elvileg jogosultak vagyunk a kártérítésre, sokkal biztosabb megoldás, ha olyan utasbiztosítással rendelkezünk, ami poggyászkésés esetén is fedezetet nyújt.
Hogyan biztosíthatjuk magunkat poggyászkésésre?
Jó hír, hogy utasbiztosításunkra is támaszkodhatunk a poggyász eltűnése és poggyászkésés esetén, de ehhez arra van szükség, hogy olyan biztosítást kössünk, ami megtéríti az így keletkezett károkat. Az egyes biztosítók különböző feltételeket határoznak meg a poggyászkésés kártérítésére vonatkozóan, tehát elengedhetetlen, hogy biztosításkötés előtt megismerjük ezeket a feltételeket. Előfordulhat például, hogy csak magasabb szintű utasbiztosítási csomaggal készülhetünk fel a poggyászkésésre és a poggyász elvesztésére, ha a biztosítás alapcsomagja nem foglalja magában ezeket. Az is eltérő, hogy hány órás késés után kaphatunk kártérítést: egyes biztosítóknál már 4 óra után is jogosultak vagyunk rá, mások ezt 6 órában határozzák meg, az pedig általánosságban elmondható, hogy minél többet késik a bőröndünk, annál több kártérítést kaphatunk. A biztosítók jellemzően csak akkor térítik meg a kárainkat, ha csatolni tudjuk a poggyászkésésről készült jegyzőkönyvet, illetve az átvételről szóló igazolást is, tehát ezekre akkor is szükségünk lesz, ha úgy döntünk, hogy nem a légitársaságtól igényeljük a kártérítést. Sok esetben a poggyász feladásáról szóló igazolást is mellékelnünk kell, ezért érdemes ezt is alaposan megőrizni. Egyes biztosítók megtérítik a poggyászkésés miatt megvásárolt ruhák és tisztálkodószerek értékét is, de mielőtt vásárlásba kezdünk, mindenképp ellenőrizzük, hogy biztosításunk tartalmaz-e erre vonatkozó fedezetet. Ha tartunk a feladott bőröndünk elvesztésétől vagy késedelmes érkezésétől, a biztosítási ajánlatok összehasonlítása során fektessünk kiemelt figyelmet arra, hogy a választott biztosítás vajon segítséget nyújt-e ilyen helyzetekben, és ennek megfelelően válasszunk!
Mit tehetünk a megelőzés érdekében?
Egyrészt sokat számít, hogy időben odaérjünk a repülőtérre, ha feladott csomaggal utazunk, ugyanis a túl későn feladott bőröndök nagyobb eséllyel maradhatnak le a gépről, ráadásul így azt is elkerülhetjük, hogy esetleg lekéssük a gépet. Másrészt fordítsunk kiemelt figyelmet arra, hogy átnézzük, pontosan miket pakolhatunk a csomagtérbe feladott bőröndökbe – a biztonsági ellenőrzésnél problémát okozhat, ha olyan tárgyat találnak a táskánkban, amit nem lenne szabad ott szállítani. Pakolásnál érdemes figyelembe venni, hogy a légitársaságok a kártérítés mértékét a bőrönd súlya és nem a tartalma alapján állapítják meg, tehát rosszul járhatunk, ha egy értékes elektronikai eszközt – például laptopot vagy tabletet – is a feladott poggyászban helyezünk el. Legnagyobb értékeink ezért mindig legyenek inkább nálunk, a fedélzeti kézipoggyászban. Ezen kívül azzal segíthetjük elő, hogy az elkallódott poggyász minél hamarabb megérkezzen hozzánk, ha a bőröndben, a ruhák tetejére elhelyezünk egy lapot a nevünk, elérhetőségünk, illetve az úti célunk feltüntetésével. Így egyszerűbb felkutatni a táska tulajdonosát, hiszen akkor is fel tudják venni velünk a kapcsolatot, ha a poggyászcímke megsérült vagy leszakadt a bőröndről.