Kötelező biztosítás céges autóra: mit kell tudni erről?
Kötelező biztosítást céges autóra is kötnünk kell, ám a kalkulációs folyamat némileg eltér attól az esettől, amikor magánszemélyként kötünk biztosítást. Felmerülhet a kérdés, hogy kinek kell erről gondoskodni, ki az autó tulajdonosa és ki lehet az üzembentartó. Cikkünkben utánajártunk ennek a kérdéskörnek – mutatjuk a tudnivalókat!
Kötelező biztosítás céges autóra: kinek kell megkötni?
A céges autó biztosítása is kötelező, hiszen KGFB nélkül közlekedni szabálysértésnek minősül. A céges autók (legyen szó teherautóról vagy személyautóról) általában a vállalat tulajdonában állnak, így mindig a cég – vagy a vállalkozó – kötelessége, hogy minden jármű megfelelően biztosítva legyen. Ha a tulajdonos úgy dönt, hogy a munkavállaló lesz a jármű üzembentartója, egy üzembentartói szerződés kitöltésével adhatja le erre vonatkozó igényét. Nagyon fontos megjegyezni, hogy ilyenkor a járművel kapcsolatos költségek és kötelességek – így a rendszeres műszaki vizsgáztatás vagy a KGFB díjának befizetése – mind az üzembentartó munkavállalót terhelik.
Kedvező kötelező biztosítási ajánlatok, akár már aznapi fedezettel!
Hogyan köthető KGFB céges autóra?
Ha céges autóra kötünk KGFB-t, a kalkuláció kezdetekor a folyamat ugyanaz, mintha magánszemélyként kötnénk, azonban a szerződő személyére vonatkozó kérdésnél ilyen esetben a „Nem természetes személy” opciót kell kiválasztanunk. A járműre és a cégre (székhely, adószám, fő tevékenység) vonatkozó adatok megadása után be kell jelölnünk, hogy milyen kedvezményeket szeretnénk igénybe venni – annak megfelelően, hogy melyekre vagyunk jogosultak –, majd CASCO-val kapcsolatos kérdésekre is válaszolnunk kell. Ha szeretnénk a lehető legnagyobb biztonságban tudni az autót és megkímélni magunkat, illetve a céget egy esetleges balesettel járó kellemetlen anyagi következményektől, mindenképp kössünk CASCO-t is a céges autóra. Az ajánlati oldalon kiválaszthatjuk a számunkra megfelelő kötelező és CASCO biztosítást, valamint a kiegészítő fedezeteket, a céges autó kötelező biztosítását pedig a Biztosítás.hu-n online megköthetjük.
Céges autó és bonus-malus
A bonus-malus besorolás a járművel együtt az üzembentartóra vonatkozik, ezért amennyiben olyan céges autót vezetünk alkalmazottként, amelynek nem mi vagyunk az üzembentartói, a kármentes évekkel nem fog növekedni a besorolásunk. Így amikor saját autót veszünk, a kezdő, A00 besorolásba kerülünk még akkor is, ha előtte 5 évig balesetmentesen vezettük a céges autót. Ezt a szempontot is érdemes figyelembe venni, ha a vállalat szeretné átruházni ránk az üzembentartói jogokat, ugyanis, ha mi vagyunk az üzembentartók, azonos gépjárműkategóriában 2 éven belül továbbvihető a bonus besorolás másik járműre.
Mi a teendő, ha balesetet okozunk céges autóval?
Ha céges autóval balesetet szenvedünk, egyértelműen a balesetet okozó fél kötelező biztosítása fedezi kárainkat. Ezzel szemben problémásabb az a helyzet, ha mi vagyunk a baleset okozói, ilyenkor ugyanis jellemzően saját zsebből kell fizetnünk a céges autó javításának költségeit vagy azoknak egy részét abban az esetben, ha az autó nem rendelkezik CASCO-val. Két tényezőtől függ, hogy a javítási költség mekkora részét kell kifizetnünk: az egyik, hogy vezetői vagy nem vezetői pozícióban dolgozunk-e, a másik pedig, hogy a baleset gondatlanság miatt vagy szándékosan történt-e. A vezetői pozícióban dolgozóknak akkor is meg kell téríteniük a teljes kárösszeget a munkáltató felé, ha a baleset véletlenül következett be, míg a nem vezetői pozíciót betöltők vétlen károkozás esetén enyhébb következményekkel számolhatnak: nekik a javítás költségeit csak a négyhavi távolléti díj mértékéig kell megtéríteniük. Súlyos gondatlanságból vagy szándékosan okozott baleset bekövetkeztekor mind a vezetői, mind a nem vezetői pozícióban dolgozók a teljes kárösszeggel tartoznak munkáltatójuknak. Természetesen a vétlen fél a kárait a céges autó kötelező biztosításának terhére rendezheti. A munkaszerződésben minden esetben fel kell tüntetni a céges eszközök birtoklására vonatkozó szabályokat, valamint az esetleges károkozás következményeit – munkavállalóként ezt a pontot is figyelmesen olvassuk át, mielőtt aláírjuk a szerződést, munkáltatóként pedig feltétlenül térjünk ki erre a hivatalos dokumentumban.
Ha a munkavállaló a céges autó üzembentartója…
A járművel kapcsolatos költségek és kötelességek mindig az üzembentartót terhelik – így van ez akkor is, ha a munkáltató átruházza a munkavállalóra az üzembentartói jogokat, és a cég csak tulajdonosként szerepel a szerződésen. Ilyenkor üzembentartóként nemcsak a gépjárműadót és a KGFB díját kell fizetnünk, hanem baleset bekövetkeztekor a járműben okozott károk helyreállításáról is nekünk kell gondoskodni. Kivéve természetesen, ha a balesetben mi voltunk a vétlen fél, ugyanis ilyenkor a baleset okozójának a KGFB-je téríti meg kárainkat. Ne feledjük: az üzembentartói jog a tulajdonos általi visszavonásig érvényes, így üzembentartó munkavállalóként erről lemondani nem tudunk.