Parkoló autóban okozott kár: hogyan zajlik a kárrendezés?
Bárkivel előfordulhat, hogy parkolás közben véletlenül nekimegy a mellette álló autónak, de az sem ritka eset, hogy a parkolóba visszatérve vesszük észre, hogy meghúzták az autót. Mi a teendő, ha egy ilyen kellemetlen szituációba kerülünk? Vajon számíthatunk a biztosító segítségére? Cikkünkből kiderül, mit tehet a károkozó és a vétlen sofőr parkoló autóban okozott kár esetén!
Mikor és kinek fizet a biztosító?
Egy közlekedési balesethez hasonlóan a parkoló autóban okozott kár helyreállítása sem jár semmiféle anyagi következménnyel a balesetért felelős sofőrnek, ugyanis a kötelező biztosítás terhére intézheti a kárrendezést. Ugyanakkor a bonus-malus besorolása változni fog a következő biztosítási időszakban, kivéve akkor, ha az okozott kár miatt megtérített összeget visszafizeti a biztosítónak – kisebb károk esetén ez nagyon jó lehetőség arra, hogy elkerüljük az aktuális bonus fokozat elvesztését. Ha a balesetért felelős üzembentartó nem rendelkezik CASCO biztosítással vagy parkolásra vonatkozó kiegészítővel, akkor a saját kárainak helyreállítását neki kell fizetnie. Éppen ezért érdemes megfontolni egy CASCO vagy kiegészítő biztosítás megkötését, kiváltképp akkor, ha gyakran parkolunk zsúfolt mélygarázsban vagy forgalmas út mentén.
Kedvező kötelező biztosítási ajánlatok, akár már aznapi fedezettel!
Károkozás parkoló autóban – amikor mi vagyunk a felelősek
Parkoló autó meghúzása esetén a legfontosabb, hogy semmiképp se hagyjuk el a helyszínt, ugyanis ez hasonlóképpen cserbenhagyásnak számít, mintha egy közlekedési balesetnél hajtanánk el, így ennek jogi következményei is lehetnek! Természetesen nem minden esetben van lehetőségünk megvárni vagy megkeresni az autó tulajdonosát, ilyenkor töltsük ki a baleseti bejelentőt, és a másodpéldányt hagyjuk a jármű szélvédőjén. Ezen szerepelnie kell az elérhetőségeinknek és a biztosítási kötvényszámunknak, ami alapján a károsult fel tud minket keresni, és be tudja jelenteni a kárt a biztosítónknál. Érdemes lehet bemenni egy közeli házba vagy üzletbe, és ott is meghagyni az elérhetőségünket, mert előfordulhat, hogy valami oknál fogva a baleseti bejelentő olvashatatlanná válik vagy eltűnik a szélvédőről. Ezzel már mindent megtettünk annak érdekében, hogy a vétlen sofőr megtaláljon minket, és nincs más dolgunk, mint bejelenteni a kárt saját biztosítónknál a káreseményt követően legkésőbb 5 nappal.
Meghúzták az autómat, mit tegyek?
A legegyszerűbb dolgunk akkor van, ha a kárt okozó másik autós megvár minket a parkolóban, vagy ott hagyja a kitöltött baleseti bejelentőt a szélvédőnkön. Ilyenkor a nyomtatvány alapján be kell jelentenünk a történteket a károkozó biztosítójánál, és egy esetleges szemle után megkapjuk a kártérítést. Ha viszont nem találunk semmiféle elérhetőséget, akkor rendőri intézkedésre lesz szükség – ők elkérhetik a helyszínen lévő biztonsági kamerák felvételeit, és ezek alapján könnyen lehet, hogy megtalálják a tettest. Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy mi történik akkor, ha nem sikerül megtalálni azt, aki meghúzta az autónkat. Gyakori félreértés ezzel kapcsolatban, hogy ilyenkor a MABISZ az úgynevezett Kártalanítási Számlából fedezi a javítást, ugyanis erre csak súlyos személyi sérülés esetén vagy haláleset bekövetkeztekor van lehetőség. Támaszkodhatunk azonban a Kártalanítási Számlára, amennyiben az elkövető személyére fény derül, de ő nem rendelkezik érvényes kötelező biztosítással. Természetesen amennyiben van CASCO biztosításunk, annak terhére is fedezhetjük a helyreállítást. A parkoló autóban okozott károk igen gyakoriak, ezért érdemes észben tartanunk ezeket a lépéseket, hogy rögtön tudjuk, mi a teendőnk ilyen helyzetben.